Jesteś leniwy? Musisz liczyć się z bólem pleców

Badania potwierdzają, że pracownicy biurowi, którzy rzadko wykonują ćwiczenia, są bardziej narażeni na urazy kręgosłupa. Dowiedli tego badacze z University Of Queensland (1) pracujący nad badaniem Europejskiej Agencji Kosmicznej (2).

Autorzy sugerują związek między bezczynnością, a bólem lędźwiowego odcinka kręgosłupa.

Badano jaki wpływ ma leżenia w łóżku na aktywność mięśni powierzchownych w obrębie brzucha i pleców oraz  ich koaktywację czyli wzajemne oddziaływanie. Jest to ważne przy stabilizacji stawów, a także ogólnej kontroli motorycznej.

Dwudziestu mężczyzn leżało w łóżku przez 8 tygodni. Następnie byli oni poddani obserwacji przez rok. Do pomiaru aktywności mięśni zastosowano elektromiografię. Testy przeprowadzano w regularnych odstępach czasu podczas leżenia i przez rok po tym okresie.

Naukowcy uczestniczyli w badaniu(3) Berlin Bed-Rest Studium, monitorując 20 zdrowych, młodych mężczyzn, którzy spędzili 56 dni leżąc w łóżku. Badanie prowadził  dr Daniel Belavy. Nad projektem pracowali również Dr Julie Hides z UQ, dr Stephen Wilson i emerytowana profesor nadzwyczajny Carolyn Richardson. Badania zostały opublikowane w Spine Journal (4) – międzynarodowym czasopiśmie poświęconym badaniom kręgosłupa, a także w międzynarodowym czasopiśmie Journal of Applied Physiology (5).

Prowadzący badanie dr Daniel Belavy, zaobserwował, że długotrwała bezczynność skurczyła głębokie mięśnie chroniące plecy badanych mężczyzn. Zauważył on także, że na skutek długotrwałego leżenia mięśnie powierzchowne położone w okolicy brzucha i pleców stały się nadmiernie aktywne, natomiast ich koaktywacja spadła. Taki stan utrzymywał się przez rok po powrocie do normalnego poziomu aktywności. W niektórych przypadkach powrót do zdrowia trwał około sześciu miesięcy, ale nawet w tym okresie czasu mięśnie nie powróciły do prawidłowej wielkości. Zaobserwowane w badaniu zmiany mogą powodować pogorszenie stabilizacji mięśniowej i przyczyniać się do zwiększenia ryzyka urazów w obrębie kręgosłupa. Podobnie sprawa ma się w przypadku długotrwałej pracy siedzącej bez regularnej aktywności ruchowej.

Badania potwierdzają, że pracownicy biurowi, którzy rzadko wykonują ćwiczenia, są bardziej narażeni na urazy kręgosłupa. „Jeśli w pracy biurowej spędzasz zbyt wiele czasu w pozycji siedzącej i nie uprawiasz żadnego sportu w wolnym czasie, to mięśnie zmieniają się tak, że zwiększa się ryzyko urazu pleców” – powiedział dr Belavy. Jednorazowe siedzenie przy biurku przez kilka godzin, nie stanowi większego zagrożenia. Jednak na dłuższą metę codziennie powtarzane czynności takie jak jazda do pracy, praca przy biurku, siedzenie przed telewizorem i leżenie w łóżku zwiększają szanse na problemy z plecami.

Kontrolowany bezruch może być również wykorzystywany w celu zmniejszenia bólu pleców i przyszłych kosztów opieki zdrowotnej. “Chodzi o to, aby przestrzeń roboczą ustawić tak, żeby podczas siedzenia zachować dobrą postawę czyli odpowiednią aktywność pewnych grup mięśniowych ” – powiedział. „Dbanie o prawidłową postawę i regularna aktywność taka jak chodzenie czy bieganie, może pomóc w utrzymaniu wszystkich mięśni w dobrej kondycji i funkcjonowaniu„.

Źródło:

  1. http://www.uq.edu.au/
  2. https://www.esa.int/ESA
  3. https://www.uq.edu.au/news/article/2007/06/laziness-increases-back-pain-risk
  4. https://journals.lww.com/spinejournal/pages/articleviewer.aspx?year=2007&issue=01010&article=00027&type=abstract
  5. https://www.physiology.org/

Autor: Care Solutions