Stawy kolanowe – dlaczego boli?

 

Jeśli często odczuwasz bóle kolan, przyczyna może być związana z Twoim stylem życia, pracą lub złymi nawykami.          Na co zwrócić uwagę i co zmienić, aby jak najdłużej cieszyć się zdrowymi kolanami?

Najczęstsze przyczyny problemów z kolanami?

  •  Nadwaga – nadmiar kilogramów to dodatkowe obciążenie dla stawów kolanowych. Sprzyja powstawaniu stanów zwyrodnieniowych i urazów.
  • Złe nawyki żywieniowe – nadmiar cukru niszczy kolagen, który odpowiada za elastyczność i wytrzymałość stawów oraz sprzyja rozwojowi stanów zapalnych, a przetworzona żywność zawierająca konserwanty i sztuczne dodatki          nie pomaga w odbudowie stawów i zachowaniu prawidłowej masy ciała.
  • Koślawienie kolan – najczęściej spowodowane jest wadliwym ustawianiem stopy, niewłaściwym obuwiem, nadwagą lub brakiem równowagi w napięciu mięśniowym pomiędzy boczną, a przyśrodkową stroną uda.
  • Zbyt intensywna aktywność fizyczna – stawy kolanowe, jak każde, mają granice swojej wytrzymałości.      Długotrwały wysiłek jak biegi maratońskie lub nadmierne obciążenie jak podnoszenie ciężarów, to aktywności,    które wymagają długiego i stopniowego przygotowania stawów oraz odpowiedniego czasu na regenerację.
  • Gwałtowny powrót do sportu po przerwie – po okresie bezczynności, czy to z powodu urazu czy braku czasu              na sport, nie należy wracać do punktu wyjścia. Czas i obciążenie trzeba zwiększać stopniowo. Najlepiej pod kontrolą trenera lub fizjoterapeuty.
  • Przebyte urazy – najczęstsze to zagojone, ale nie wyleczone naderwania więzadeł krzyżowych lub pobocznych,              do których doszło podczas uprawiania kontuzjogennych sportów jak gry zespołowe czy narty, albo uszkodzenia łąkotek z powodu częstego noszenia zbyt dużych ciężarów.
  • Stres – obniża odporność, zaostrza procesy zapalne i powoduje, że organizm staje się podatny na choroby wielonarządowe. Ponadto usztywnia całe ciało i zaburza jego motorykę przyczyniając się do częstszych urazów                i przeciążeń.

Nasze rady:

  • utrzymuj prawidłową masę ciała,
  • wzmacniaj mięśnie nóg,
  • zawsze wykonuj rozgrzewkę przed pracą oraz aktywnością fizyczną,
  • pamiętaj o rozciąganiu i odpoczynku po wysiłku,
  • ogranicz spożycie cukru, jedz za to warzywa i białko pochodzenia zwierzęcego,
  • obserwuj reakcję organizmu na wzmożony wysiłek,
  • znajdź czas na systematyczną rekreację, relaksację i regenerację.

Nawracający ból w obrębie stawów kolanowych może być też spowodowany stopniowym rozwojem chorób reumatycznych. Dlatego nie należy go ignorować. Trzeba udać się do lekarza, który skieruje na szczegółowe badania,          aby potwierdzić lub wykluczyć tą przyczynę.

~ Malwina

Autor: Care Solutions