Smartfon – zagrożenie dla zdrowia

Częste lub długotrwałe korzystanie ze smartfona może być bardziej szkodliwe, niż nam się wydaje. Obciąża przede wszystkim odcinek szyjny kręgosłupa, oczy i mięśnie dłoni, w której go trzymamy. Czy wiesz co Ci grozi, gdy korzystasz z tego podręcznego urządzenia?

Dyskopatia szyjna

Im większe pochylenie głowy podczas patrzenia na ekran smartfona, tym większy nacisk osiowy na szyjny odcinek kręgosłupa. Naukowcy z New York Spine Surgery and Rehabilitation Medicine w Stanach Zjednoczonych przeprowadzili badania i zmierzyli, że wynosi on od około 12 kilogramów przy 15 stopniach pochylenia nawet do 27 kg przy 60 stopniach pochylenia. Krążki międzykręgowe są przystosowane do przenoszenia dużych obciążeń, jeśli jednak obciążane są nadmiernie z powodu długiego lub częstego przyjmowania jednej niekorzystnej pozycji, to zaczynają się odwadniać. Tracą wówczas swoją elastyczność i odporność na uszkodzenia. Z czasem zmniejsza się ich wysokość i pojawia choroba zwyrodnieniowa, której konsekwencją mogą być bóle głowy, sztywność, a nawet zaburzenia czucia i widzenia.

Problemy ze wzrokiem

Stosunkowo mały ekran powoduje, że trzymamy aparat w niewielkiej odległości od twarzy. Powoduje to, że mięśnie oka są stale napięte, przez co pogarsza się akomodacja soczewki i dochodzi do astygmatyzmu. W praktyce oznacza to, że nie możemy uchwycić ostrości obrazu, kiedy przenosimy wzrok z przedmiotu znajdującego się bliżej na oddalony obiekt lub odwrotnie. Ponadto jaskrawe, niebieskie światło emitowane przez wyświetlacz i rzadsze mruganie, które zaobserwowano u użytkowników smartfonów, sprawiają, że rogówka jest wysuszona a spojówka podrażniona i zaczerwieniona. W konsekwencji nagminne korzystanie ze smartfona może spowodować krótkowzroczność, a nawet utratę wzroku.    

Zespół de Quervaina

Częste manipulowanie kciukiem po powierzchni dotykowego ekranu może prowadzić do zapalenia pochewki ścięgnistej pierwszego przedziału mięśni prostowników czyli zespołu de Quervaina. Objawia się on bólem okolicy kłębu kciuka, który nasila się szczególnie podczas prostowania i odwodzenie kciuka oraz próby silnego uchwycenia czegoś. Ponadto może wystąpić zaczerwienienie i obrzęk. Zignorowanie pierwszych objawów przeciążenia może powodować promieniowanie bólu do nadgarstka i przedramienia, problem z chwytaniem oraz wypuszczanie przedmiotów z dłoni.

Jak skutecznie zapobiegać?

-Rób przerwy co 5-10 minut, odchyl głowę i zamknij oczy na 30 sekund
-Odkładaj smartfon co 10-15 minut, aby rozluźnić ramię i kciuk
-Oderwij wzrok od ekranu i przenieś na najbardziej oddalony obiekt
-Pisz krótko i zwięźle, a jeśli nie musisz odpisywać na maila od razu, to zrób to przy klawiaturze komputera, nie smartfona
-Mrugaj i korzystaj z kropli do oczu
-Używaj specjalnych okularów i soczewek z filtrami
-Naklej na wyświetlacz specjalną folie, która ogranicza szkodliwe promieniowanie

~ Malwina

Autor: Care Solutions