Co z Twoim ciałem robi siedzenie

Pozycja siedząca nie jest naturalną pozycją dla ludzkiego organizmu. Praca biurowa powoduje jednak, że spędzasz w niej wiele godzin w ciągu dnia. Jeśli po pracy także odpoczywasz w bezruchu, nie ma się co dziwić, że odczuwasz dyskomfort i dolegliwości bólowe. Dlaczego tak się dzieje i co możesz z tym zrobić?

Jak siedzenie wpływa na ciało?
Im „gorzej”  siedzisz, tym bardziej obciążasz swój kręgosłup. Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji powoduje skrócenie jednych grup mięśniowych i nadmierne rozciągnięcie mięśni pracujących do nich przeciwnie. Mięśnie rozciągnięte słabną (jak rozciągnięta guma) i nie dają rady utrzymać prawidłowej postawy, a te chronicznie skrócone stają się twarde, obolałe i tracą zdolność rozluźnienia.

Co to oznacza dla zdrowia?
To przez ten brak równowagi w napięciu mięśniowym garbimy się i tak trudno utrzymać nam ściągnięte łopatki czy wciągnięty brzuch. Ponadto zaokrąglając barki (np. podczas pisania na klawiaturze) ograniczamy pojemność płuc, przez co mózg jest niedotleniony i trudno nam się skoncentrować. Wysuwanie głowy w kierunku ekranu wywołuje napięcie mięśni karku, a z czasem nawet zawroty głowy i zaburzenie widzenia.

Co jeszcze wynika z bezruchu?
Ruch stymuluje trawienie i sprzyja utrzymaniu odpowiedniego napięcia mięśni dna miednicy podtrzymujących narządy wewnętrzne. Brak ruchu to gorsza perystaltyka jelit, zaparcia, hemoroidy i nietrzymania moczu. Nie możemy tu nie wspomnieć także o chorobach cywilizacyjnych takich jak otyłość, cukrzyca czy nadciśnienie. Brak ruchu powoduje także osłabienie tzw. pompy mięśniowej, przez co dochodzi do obrzęków nóg, skurczów łydek i powstawania żylaków. Gorsze krążenie plus brak podparcia dla rąk podczas pracy prowadzą do zaburzeń czucia, niedokrwienia w obrębie dłoni a z czasem do tzw. zespołu cieśni nadgarstka.

Co zatem możesz zrobić?

Pamiętaj o przerwach
Kiedy wpadniesz w wir pracy, nie trudno zapomnieć o płynącym czasie i po 3-4 godzinach zorientować się, że ani razu nie wstaliśmy od biurka. Jak temu zaradzić? Zainstaluj w swoim telefonie aplikację Pomodoro, która co 25 minut przypomina Ci o 5 minutowej przerwie.

Ruszaj się na każdej przerwie
W czasie choćby 5-cio minutowej przerwy wstań, idź do kuchni, przynieś kubek wody do picia, zrób kilka przysiadów, skłonów i głębokich oddechów i dopiero wtedy usiądź z powrotem do pracy. Nie zaczynaj przerwy od przeglądania mediów społecznościowych – to wciąga!

Spaceruj z telefonem
Jeśli w pracy musisz załatwiać niektóre sprawy telefonicznie, wyrób sobie nawyk chodzenia podczas rozmowy.

Chociaż część drogi do domu pokonuj pieszo lub rowerem. Zapisz się na zajęcia fitness, siłownię lub jogę i ćwicz systematycznie. Zamiast na kawę, umów się z przyjaciółką na spacer. Weekendy spędzaj poza domem – na górskich wędrówkach, z kijami do nordic walking albo nad wodą.

~ Malwina

 

Autor: Care Solutions